Opis strony

Super piękna to blog o tematyce prozdrowotnej. Opisuje bardzo dokładnie problemy z jakimi spotykają się kobiety. Doradzam jak pozbyć się cellulitu? Po co wykonywać peeling? Dowiesz się tutaj czym są i jak powstają zmarszczki. Możesz przeczytać o przyczynach powstawania i metodach usuwania rozstępów. Na blogu znajdziesz informację jak leczyć trądzik różowaty? Powinny zainteresować Cię podstawowe informację dotyczące naszej odporności. Jest też coś dla mężczyzn, niekoniecznie przyjemnego jak temat łysienia. Na koniec polecam coś miłego czyli dlaczego warto się śmiać i dlaczego uśmiech kosztuje mniej od elektryczności a daje więcej światła?

Belka Mega Flavon

Kasze. Warto się z nimi zaprzyjaźnić! cz.1

Kasza

Kasza jęczmienna

Kasza to jadalne nasiono zbóż (pozbawione tylko części niejadalnych). Kasze posiadają wysokie wartości odżywcze (zawierają cukier złożony- skrobię). Kasza jest produktem z pełnego ziarna czyli zawiera to co najcenniejsze.
Kasza może być (a nawet powinna) fundamentem zdrowej, zbilansowanej diety. W Polsce do XVII w. stanowiła podstawę kuchni staropolskiej, później została wyparta przez ziemniaki.

Kasza - co zawierają kasze? Dlaczego warto je jeść?


Poza węglowodanami (skrobią), kasze zawierają też pewne ilości tłuszczów jedno i wielonienasyconych, a także duże ilości białka (kasza gryczana dostarcza organizmowi wszystkich aminokwasów egzogennych - także lizynę i tryptofan (czyli takich których sami nie możemy wyprodukować).

Witaminy zawarte w kaszy: to głównie witaminy z grupy B (B1, B2, B6, PP, kwas foliowy)  i witamina E.

Kasze to również bogactwo składników mineralnych: magnez, cynk, żelazo, potas, fosfor, krzem, miedź i wapń.



No i wspaniałe źródło różnych przeciwutleniaczy: np. z grupy polifenoli - rutyna, kwercetyna, procyjanidyny, katechiny, a także luteina i inne.

Czym grubsza kasza tym więcej zawiera błonnika (który m.in. reguluje pracę jelit, zapobiega zaparciom, obniża poziom cholesterolu, obniża ryzyko wystąpienia nowotworu jelita grubego, hemoroidów i kamicy żółciowej). Najwięcej jest go w kaszy gryczanej i pęczaku.

Kasze zwłaszcza te gruboziarniste mają niski indeks glikemiczny (nie powoduje wysokich skoków poziomu glukozy po spożyciu). Mogą być spożywane przez cukrzyków.

Spożywanie kaszy jest pozytywne dla zdrowia i urody. Mogą zapobiec problemom z koncentracją, rozdrażnieniu, bezsenności, skurczom mięśni, kołataniom serca, a nawet niepłodności. Dla urody - zapobiegają łamliwości włosów i paznokci oraz łuszczeniu się naskórka.

Kasze są naturalnym, nieprzetworzonym składnikiem spożywczym. Ponadto obecnie są proste w przygotowaniu (można kupić takie porcjowane w woreczkach do gotowania jak ryż).

I jeszcze jeden powód potwierdzający że watro jeść kaszę:-)


Rodzaje kasz:

- kasza gryczana i krakowska (bardziej rozdrobniona, zawiera mniej składników odżywczych) - z nasion gryki;
- kasza jaglana - powstaje z prosa;
- kasza jęczmienna (np. popularny pęczak i kasza perłowa) - powstaje z ziaren jęczmienia;
- kasza kukurydziana - powstaje z kukurydzy;
- kasza manna - powstaje podczas przemiału pszenicy na mąkę;
- quinoa (kasza z komosy ryżowej uprawiana np. w Peru i Ekwadorze);
- kuksus - pochodzi z pszenicy durum;
- kasza owsiana - oczywiście powstaje z owsa;

W kolejnych postach opiszę właściwości wyżej wymienionych rodzajów kasz, dla kogo są szczególnie wskazane, a kto powinien unikać poszczególnych rodzajów kasz.

Kasze część druga.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza