Opis strony

Super piękna to blog o tematyce prozdrowotnej. Opisuje bardzo dokładnie problemy z jakimi spotykają się kobiety. Doradzam jak pozbyć się cellulitu? Po co wykonywać peeling? Dowiesz się tutaj czym są i jak powstają zmarszczki. Możesz przeczytać o przyczynach powstawania i metodach usuwania rozstępów. Na blogu znajdziesz informację jak leczyć trądzik różowaty? Powinny zainteresować Cię podstawowe informację dotyczące naszej odporności. Jest też coś dla mężczyzn, niekoniecznie przyjemnego jak temat łysienia. Na koniec polecam coś miłego czyli dlaczego warto się śmiać i dlaczego uśmiech kosztuje mniej od elektryczności a daje więcej światła?

Belka Mega Flavon

Jak wybrać właściwy preparat chroniący przed promieniowaniem UV? Filtry fizyczne i chemiczne.

Wydaje się, iż każda z nas wie jak ważna jest właściwa ochrona przed słońcem. Ale nie zawsze wiemy jaki preparat przeciwsłoneczny będzie dla nas najlepszy. Dlatego postaram się przybliżyć temat filtrów przeciwsłonecznych oraz sposób ich dobierania do rodzaju skóry.

Często spotykamy skróty UVA, UVB, UVC, czy SPF, żeby to dobrze zrozumieć zacznę od wyjaśnienia co to jest promieniowanie słoneczne i jakie są jego rodzaje.

Promieniowanie słoneczne to strumień fali elektromagnetycznej i cząsteczek elementarnych docierających ze Słońca do Ziemi. Skróty UVA, UVB, UVC odnoszą się do długości fali  promieniowania.
W spektrum promieniowania słonecznego wyróżnia się następujące zakresy:
- UVC - z zakresem fal od 100-280 nm - (promieniowanie to jest prawie całkowicie pochłaniane przez atmosferę- nie musimy się przed nim bronić- stosowane w urządzeniach (lampach) do dezynfekcji np. w szpitalach);
- UVB - z zakresem fali 280-315 nm;
- UVA - z zakresem fali 315-400 nm;
- światło widzialne z zakresem fali 400- 700 nm;
- podczerwień z zakresem fali od 700- 4000 nm;

Promieniowanie UVA i UVB stanowią realne zagrożenie dla naszej skóry, przed nimi należy chronić skórę. Promieniowanie UVB działa głównie na naskórek, odpowiedzialne za wywoływanie rumienia i powstawanie zmian nowotworowych. Natomiast promieniowanie UVA dociera, aż do skóry właściwej, gdzie niszczy włókna kolagenu i elastyny, potęguje szkodliwe działanie promieniowania UVB, a ponadto jest główną przyczyną alergii i reakcji fototoksycznych. UVA wywołuje efekt opalenizny bez wcześniejszego zaczerwienienia skóry, a co najbardziej istotne jest głównym czynnikiem fotostarzenia się skóry.



Wartość SPF

Filtry przeciwsłoneczne zazwyczaj posiadają SPF (wartość liczbowa filtra) oraz rozróżnienie na UVA i UVB.
SPF (Sun Protection Factor) - służy do określenia stopnia ochrony przeciwsłonecznej produktu (UVB). Wartość wskaźnika mieści się w zakresie 2-50+ (zgodnie z dyrektywą Komisji Europejskiej skala została ujednolicona - najwyższa wartość 50+). Wartość SPF wyznacza się jako stosunek ilości promieniowania UV powodującego oparzenie podczas opalania się przy użyciu filtra do ilości promieniowania powodującego takie samo oparzenie bez stosowania filtra.
Tzn. SPF oznacza jak długo dana osoba może przebywać na słońcu bez oparzenia skóry (np. standardowy czas ekspozycji po którym występuje oparzenie wynosi 15 min, SPF to wielokrotność tego czasu - czyli SPF 10 oznacza 10*15 min= 150 min)

Niestety nie działa to dokładnie tak jak w definicji SPF (która stanowi tylko standaryzację międzynarodową). Tzn. stosując filtr "10" można się bezpiecznie opalać 150 min - nie jest to prawdą, ponieważ nie tylko czas ekspozycji na słońce jest istotny w wyborze właściwego filtra. Odpowiedni filtr musi być dobrany do fototypu naszej skóry.

Fototypy skóry:

I- Celtycki ( karnacja- bardzo jasna, piegi, włosy - jasny blond, rude, oczy - jasnoniebieskie lub jasnozielone) - zawsze ulega poparzeniu, bardzo trudno się opala - polecane filtry 50+;
II- Północnoeuropejski (karnacja jasna, włosy -jasny lub ciemny blond, oczy - niebieskie, zielone, szare) - łatwo ulega poparzeniu- polecane filtry 25- 30;
III- Środkowoeuropejski (karnacja lekko śniada, włosy brązowe lub ciemny blond, oczy - szare, brązowe lub ciemnoniebieskie) - skóra opala się po początkowym oparzeniu - polecane filtry 10- 15;
IV- Południowoeuropejski (karnacja - śniada, oliwkowa, włosy- ciemnobrązowe lub czarne, oczy - ciemnobrązowe) - polecane filtry 5-10;

Podczas pierwszych dni opalania należy stosować krem z jak najwyższym faktorem SPF. Natomiast po kilku dniach, kiedy skóra jest już trochę opalona (melanina), można użyć produktu z niższym SPF, ale należy pamiętać, aby nadal był odpowiednio dobrany do naszego fototypu.

Co to są filtry przeciwsłoneczne?

Są to substancje, które utrudniają promieniowaniu UV dotarcie do skóry. Wyróżniamy dwa rodzaje filtrów przeciwsłonecznych: fizyczne (mineralne) i chemiczne.

Filtry fizyczne

Filtry fizyczne blokują działanie promieniowania UV, odbijają lub rozpraszają je, tworząc tzw. tarczę na skórze. Są to najczęściej mikronizowane lub nanonizowane drobinki substancji tj. tlenek cynku i dwutlenek tytanu (mogą też być glinki lub mika)-odbijających światło. Cechą charakterystyczną tych filtrów jest to, iż zostawiają na skórze delikatny, biały nalot (dlatego wiele z nas za nimi nie przepada). Plus - tego typu filtry rzadko wywołują reakcje alergiczne, chronią przed UVB i pewną częścią spektrum UVA. Minus - problem z zachowaniem ich fotostabilności ( pewności, że filtr po każdym użyciu będzie chronił skórę w takim samym stopniu). W celu osiągnięcia fotostabilności miesza się filtry fizyczne z chemicznymi.

Filtry chemiczne

Filtry chemiczne to związki chemiczne, które powodują absorbcję (pochłanianie) promieniowania UV i zmieniają jej energię. Filtry te wchłaniają się wgłąb skóry. Dla zapewnienia skórze właściwej ochrony powinny być stosowane z filtrami fizycznymi (oczywiście w jednym preparacie).

Przy wyborze produktu należy sprawdzić czy chroni nas zarówno przed promieniowaniem UVB i UVA ( Filtrami działającymi w zakresie UVA i UVB są filtry najnowszej generacji: Terephthalylidene Dicamphor Sulfonic Acid (Mexoryl SX) i Drometrizole Trisiloxane (Mexoryl XL), a także Tinsorb M.

Nasz naturalny filtr w skórze to barwnik melanina- niestety przy naszych europejskich karnacjach jest jej zbyt mało żeby nas chronić.

Żaden filtr nawet ten SPF 50+ nie chroni w 100% przed promieniowaniem słonecznym (np.SPF 15 pochłania 93,3% prmieniowania, SPF 30 - 96,7%, a SPF 50 - 98% promieniowania). Ze względu na te niewielkie różnice czasami (ale nie zawsze) nie warto jest przeciążać skóry zbyt wysokim filtrem.

Pierwsza aplikacja preparatu z filtrem powinna nastąpić 15-30 min przed ekspozycją na słońce (nie na plaży), aby preparat mógł się odpowiednio wchłonąć w skórę. Kolejne reaplikacje powinny nastąpić po około 2h i po każdej kąpieli.

Dobry filtr przeciwsłoneczny to taki, który chroni zarówno przed promieniowaniem UVA i UVB, nie obciąża zbyt mocno skóry, będący mieszanką filtrów fizycznych i chemicznych, a dodatkowo zawierający witaminy E i C oraz flawonoidy, które przeciwdziałają powstałym w czasie opalania w skórze wolnym rodnikom i regenerują skórę podrażnioną przez słońce.

Opalając się zawsze pamiętajmy o stosowaniu preparatów z filtrami, a także o zabezpieczeniu głowy przed przegrzaniem, okularach przeciwsłonecznych i piciu dużej ilości wody!!!


Kiedy nie należy się opalać i na co uważać opalając się:

- przed opalaniem nie można stosować na skórę produktów zawierających kwasy (poza kwasem migdałowym) oraz pochodnych witaminy A (retinoidów) - grozi poparzeniem;
- nie wolno opalać się podczas kuracji doustnej leków z kwasu retinowego (tretinoiny);
- przed opalaniem nie powinno się używać perfum, a jeśli były aplikowane to zmyć to miejsce - mogą wywoływać fotouczulenie;
- u niektórych kobiet stosujących antykoncjepcję opalanie może spowodować powstanie plam posłonecznych (ostuda);
-dziurawiec - herbatki oraz tabletki z jego zawartością - jeśli stosujesz nie opalaj się - jest on mocno fotouczulający;
- nie opalaj znamion na skórze!!!

Ostatnie zdanie chciałam poświęcić dzieciom, o które należy dbać szczególnie (mimo, że ich jeszcze nie posiadam). Bywając na plaży byłam przerażona widząc malutkie dzieci (ledwo spacerujące), bez koszulek i przebywające na słońcu po nawet kilka godzin. Niemowlęta i dzieci do ok. 2-3 roku życia nie powinny być wystawiane na słońce (a szczególnie w godz 11-16). Ich skóra jest bardzo wrażliwa na promieniowanie UV. Dzieci  podczas ekspozycji na słońce (oczywiście niezbyt długiej , nie więcej niż 2-3 godziny) powinny mieć czapkę lub kapelusz, który osłoni główkę i kark, koszulkę i należy je wysmarować (całą skórę) kremem z wysokim filtrem ( nie zapominajmy o uszach i stopach), aplikacje należy powtarzać co ok 2 h. Należy pamiętać o podawaniu dziecku płynów (odpowiednio je nawadniać).
a
Pamiętajmy! Najważniejsze są pierwsze 4 lata z życia dziecka - jeśli w tym czasie dojdzie do poparzeń słonecznych- to kilka lat później w konsekwencji mogą pojawić się na skórze dziecka niebezpieczne zmiany.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza