Opis strony

Super piękna to blog o tematyce prozdrowotnej. Opisuje bardzo dokładnie problemy z jakimi spotykają się kobiety. Doradzam jak pozbyć się cellulitu? Po co wykonywać peeling? Dowiesz się tutaj czym są i jak powstają zmarszczki. Możesz przeczytać o przyczynach powstawania i metodach usuwania rozstępów. Na blogu znajdziesz informację jak leczyć trądzik różowaty? Powinny zainteresować Cię podstawowe informację dotyczące naszej odporności. Jest też coś dla mężczyzn, niekoniecznie przyjemnego jak temat łysienia. Na koniec polecam coś miłego czyli dlaczego warto się śmiać i dlaczego uśmiech kosztuje mniej od elektryczności a daje więcej światła?

Belka Mega Flavon

Kasze - właściwości poszczególnych rodzajów kasz. cz.2

Kasza - rodzaje kasz

Biorąc pod uwagę, że obecnie możemy wybierać spośród wielu rodzajów kasz poniżej postaram się przybliżyć właściwości najpopularniejszych z nich. Znajdziecie tu także informacje dla kogo wskazany jest dany rodzaj kaszy, a kto powinien jej unikać (przeciwwskazania do spożywania). Jedną z ważniejszych informacji jest zawartość glutenu w poszczególnych kaszach - oczywiście część z kasz zawiera gluten, ale są też takie które są od niego wolne i mogą być spożywane przez osoby cierpiące na celiakię.

Kasza gryczana


Kasza gryczana zawiera białko o wysokiej wartości odżywczej (dostarcza wszystkich aminokwasów egzogennych - także lizyny i tryptofanu). Ponadto stanowi dobre źródło przeciwutleniaczy np. rutyna, kwercetyna, procyjanidyny (w 100 g kaszy znajduje się około  1000 mg polifenoli). Rutyna i kwercetyna wzmacniają i uszczelniają naczynia krwionośne, zapobiegają więc pajączkom, żylakom, a także wykazują właściwości przeciwzakrzepowe. Przeciwutleniacze spowalniają procesy starzenia się organizmu, wspomagają odporność i regulują gospodarkę hormonalną. Ze względu na to, iż kasza gryczana reguluje stężenie we krwi glukozy i insuliny (ma niski indeks glikemiczny i dużą zawartość błonnika) zalecana jest osobom chorym na cukrzycę, a także zespół policystycznych jajników. Kasza ta nie zawiera glutenu więc spokojnie mogą ją spożywać osoby cierpiące na celiakię (nietolerancję glutenu). W porównaniu z innymi rodzajami kasz, kasza gryczana zawiera najwięcej wapnia, fosforu i kwasu foliowego. Polecana również dla osób z nadciśnieniem - może obniżać ciśnienie.

Dobra do zrazów, można przygotować też  z niej placki, bardzo dobra jako dodatek do mięs.
Kaszy gryczanej powinny unikać chorzy z wrzodami żołądka i dwunastnicy oraz osoby z niewydolnością nerek.


Komu szczególnie zalecany jest kasza gryczana

Kasza gryczana powinna być spożywana szczególnie przez:
- osoby z chorobą niedokrwienną serca (zawiera przeciwutleniacze, rutynę, błonnik, minerały potas i magnez);
- cukrzycy (niski indeks glikemiczny, dużo błonnika i magnez);
- osoby ze słabą koncentracją (zawiera magnez);
- osoby odchudzające się (niski IG, wysoka zawartość błonnika, minerały: magnez, cynk, żelazo);
- osoby prowadzące stresujący tryb życia, pijące duże ilości kawy (magnez, witaminy z gr. B - mają pozytywne działanie na układ nerwowy);
- kobiety w ciąży i planujące ciążę (zawiera kwas foliowy odpowiedzialny za prawidłowy rozwój płodu oraz ważne również w czasie ciąży żelazo i magnez);
- kobiety w okresie menopauzy (przeciwutleniacze spowalniają procesy starzenia nie tylko w skórze, ale również układu krwionośnego i nerwowego);
- kobiety cierpiące na zespół policystycznych jajników;
- mężczyźni o dużej aktywności seksualnej, mający problem z płodnością lub impotencją, a także z łysieniem (kasza ta zawiera dużo cynku, który odpowiada za prawidłową czynność prostaty i narządów rozrodczych, reguluje poziom testosteronu, zapobiega łysieniu oraz pozytywnie wpływa na skórę);
- osoby cierpiące na zaburzenia funkcjonowania naczyń krwionośnych, pajączki, żylaki i obrzęki z tym związane (zawarta w kaszy gryczanej rutyna uelastycznia i uszczelnia naczynia krwionośne, zapobiegając powstawaniu pajączków i żylaków);
- przy problemach z łamliwymi włosami (zawiera cynk);
- osoby chore na celiakię (nie zawiera glutenu);

Kasza jaglana


Kasza jaglana zawiera dużo żelaza, miedzi oraz witamin: B1, B2 i B6. Psuje się szybciej od innych kasz, ponieważ zawiera więcej kwasów tłuszczowych. Zawartość żelaza przeciwdziała anemii oraz łamliwości włosów i paznokci. Polecana kobietom w ciąży, karmiącym piersią, obficie miesiączkującym, a także po zabiegach i urazach z dużym ubytkiem krwi. Kasza ta zawiera również krzem, który odpowiada za mocne kości, wzmacnia włosy i paznokcie, poprawia elastyczność skóry oraz uelastycznia naczynia krwionośne. A ponadto zwiększa odporność, łagodzi stany zapalne skóry oraz spowalnia procesy starzenia i wiotczenia skóry. Innym istotnym składnikiem, który zawiera kasza jaglana jest lecytyna - odpowiedzialna jest ona za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i procesy zapamiętywania. Jest to ważne dla osób intensywnie pracujących umysłowo oraz kobiet w ciąży. Ponadto lecytyna obniża poziom cholesterolu i dodatkowo zapobiega agregacji (zlepianiu się) płytek krwi - zalecane więc dla osób z miażdżycą i po przebyciu zawału lub udaru. Bogactwo dopełniają zawarte w niej ligniniany, które z jednej strony działają jak fitohormony (regulują gospodarkę hormonalną), a z drugiej są mocnymi przeciwutleniaczami (spowalniają procesy starzenia, mają właściwości przeciwnowotworowe). Kasza ta nie zawiera glutenu.
Świetnie nadaje się jako dodatek do dań mięsnych, a także słodkich.


Kasza jaglana - kto powinien po nią sięgać

Po kaszę jaglaną powinni sięgać:
- wszyscy, którzy chcą uzupełnić i utrzymać na prawidłowym poziomie żelazo (kobiety w ciąży, obficie miesiączkujące, osoby po dużej utracie krwi, z anemią);
- osoby z osłabioną odpornością (żelazo, krzem - zmniejszają podatność na przeziębienia i infekcje);
- osoby z chorobą niedokrwienną serca ( błonnik, przeciwutleniacze, lecytyna);
- osoby ze słabą koncentracją (zawiera lecytynę - ważną w procesie zapamiętywania, żelazo -odpowiedzialne za lepsze dotlenienie mózgu);
- kobiety w okresie menopauzy (ligniniany - regulacja gospodarki hormonalnej);
- problemy z łamliwością włosów i paznokci (krzem i cynk);
- osoby z podniesionym poziomem cholesterolu we krwi (lecytyna);
- osoby z osteoporozą i chorobami stawów ( krzem);
- wskazana również dla dzieci (zawiera żelazo i lecytynę - pozytywna dla rozwoju mózgu);

Kasza jęczmienna

Kasza jęczmienna średnia

W zależności od stopnia rozdrobnienia wyróżnia się następujące rodzaje kaszy jęczmiennej:
- najgrubsze, nierozdrobnione nasiona to pęczak;
- pocięty pęczak, który następnie został wypolerowany to kasza perłowa. Może być gruba, średnia i drobna (w zależności od stopnia rozdrobnienia);
- kasza wiejska (łamana) - powstaje również w sposób rozdrobnienia pęczaku, jest niepolerowana;
W kaszy jęczmiennej występuje związek o nazwie beta glukan (rodzaj rozpuszczalnego błonnika, który obniża poziom "złego" cholesterolu). Kasza bogata jest również w sterole (również wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu) oraz przeciwutleniacze (głównie kwas felurowy, procyjanidyny i katechiny) - o właściwościach antyoksydacyjnych, przeciwwirusowych, antybakteryjnych, przeciwnowotworowych i przeciwzapalnych. Ponadto opóźniają starzenie, wzmacniają naczynia krwionośne.
Najlepiej sprawdza się jako dodatek do mięs oraz składnik krupniku.
Osoby które powinny unikać jedzenia tej kaszy to osoby chore na celiakię (zawiera gluten).

Kasza jęczmienna - dla kogo wskazana

Kasza jęczmienna jest szczególnie polecana osobom:
- z problemami z cerą (poprawia wygląd skóry);
- z cukrzycą;
- z osłabioną odpornością (cynk i beta glukan);
- z chorobą niedokrwienną serca;
- z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi (beta glukan, przeciwutleniacze);
- z problemami jelita wrażliwego (beta glukan);

Kasza kukurydziana


Kasza kukurydziana może być spożywana przez osoby chore na celiakie, ponieważ nie zawiera glutenu. Jest lekkostrawna, dlatego też poleca się ją osobom z chorobami układu pokarmowego. Ponadto jest źródłem luteiny, która jest pomocna  przy chorobach oczu, a ponadto jest antyoksydantem - neutralizuje wolne rodniki.
Kasza ta nie wywołuje odczynów alergicznych. Dodaje energii.
Tej kaszy powinni unikać cukrzycy oraz osoby odchudzające się.

Kasza kukurydziana - dla kogo polecana?

Kasza kukurydziana wskazana jest dla:
- osób z chorobami przewodu pokarmowego (wrzodami żołądka, dwunastnicy, schorzeniami wątroby, trzustki - jest lekkostrawna);
- dla osób z dolegliwościami oczu i wzroku (zawiera luteinę);
- chorych na celiakię;

Kasza manna


Kasza manna (grysik) - kasza łatwa i prosta w przygotowaniu. Można kupić kaszę manną zwykłą, ale jest też kasza manna błyskawiczna oraz kasza manna razowa (zawiera więcej błonnika i składników mineralnych). Jest lekkostrawna więc mogą ją spożywać osoby z chorobami układu pokarmowego. Zawiera mało błonnika. Kasza ta może łagodzić biegunkę (ma lekko zapierające działanie).
Świetnie nadaje się do zup mlecznych, budyniu, kremów lub też zamiast makaronu do rosołu.
Nie polecana osobom chorym na celiakię (zawiera gluten) oraz osobom cierpiącym na zaparcia i hemoroidy.

Kasza manna - wskazania

Kasza manna jest wskazana dla:
- osób ze schorzeniami nerek i dróg moczowych;
- podczas biegunki;
- dla osób z chorobami przewodu pokarmowego (lekkostrawna);

Kasza owsiana


Kasza owsiana jest bogata w błonnik i minerały (bardziej niż płatki). Zawiera beta glukan (błonnik), pomaga w wypróżnianiu, obniża poziom cholesterolu, wykazuje również działanie przeciwnowotworowe. Zawiera też białko o wysokiej zawartości odżywczej. Ponadto dostarcza nam sporo żelaza i magnezu, a także fosfor, wapń, cynk, witaminy: B1, B2 i kwas foliowy.
Powinny unikać tej kaszy osoby chore na celiakie (zawiera gluten)

Kasza owsiana - wskazania

Po kaszę owsianą powinny sięgać osoby:
- z podniesionym poziomem cholesterolu;
- z obniżoną odpornością;
- z chorobą niedokrwienną serca;

Kuskus


Kuskus - pochodzi z pszenicy durum. Zawiera najwięcej białka i węglowodanów, a mniej błonnika. Jest lekkostrawny. Dobry jako składnik sałatek.
Unikać powinny go osoby chore na celiakię (zawiera gluten).

Kuskus - dla kogo?

Kuskus jest szczególnie wskazany dla:
- sportowców;
- osób z dolegliwościami przewodu pokarmowego (lekkostrawny);

Zachęcam wszystkich do włączenia wyżej opisanych kasz do swojego menu (oczywiście w miarę możliwości). Na pewno przyniesie to liczne korzyści dla zdrowia.

Link do pierwszej części o kaszach.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza