Opis strony

Super piękna to blog o tematyce prozdrowotnej. Opisuje bardzo dokładnie problemy z jakimi spotykają się kobiety. Doradzam jak pozbyć się cellulitu? Po co wykonywać peeling? Dowiesz się tutaj czym są i jak powstają zmarszczki. Możesz przeczytać o przyczynach powstawania i metodach usuwania rozstępów. Na blogu znajdziesz informację jak leczyć trądzik różowaty? Powinny zainteresować Cię podstawowe informację dotyczące naszej odporności. Jest też coś dla mężczyzn, niekoniecznie przyjemnego jak temat łysienia. Na koniec polecam coś miłego czyli dlaczego warto się śmiać i dlaczego uśmiech kosztuje mniej od elektryczności a daje więcej światła?

Belka Mega Flavon

Sen - ważny dla urody oraz sprawności organizmu.

fot. mahmoud99725
Sen jest niezwykle ważny dla urody i sprawności człowieka. Jest dla nas odpoczynkiem i wydaje się wręcz niezbędny dla naszego prawidłowego funkcjonowania.

Średnia przeciętna długość snu człowieka to około 8 godzin na dobę (np. koń potrzebuje minimum 2 godzin snu, a kot 14 godzin). Oczywiście indywidualne zapotrzebowanie na sen jest naszą cechą osobniczą (niektórym wystarczają 4 godziny snu, inni potrzebują np.9 - mowa tu o osobach zdrowych).
Ale nie tylko długość snu jest sprawą ważna, istotna jest również jego jakość.
Zarówno na długość jak i jakość snu ma wpływ wiele czynników, a są to m.in. poziom zmęczenia, stan emocjonalny, temperatura otoczenia, gospodarka hormonalna, rodzaj i wielkość posiłków, a także czas ich spożycia.



Sen przebiega w dwóch fazach różniących się stopniem głębokości, podczas których zmienia się szybkość ruchów gałek ocznych oraz zapisy EEG (metoda diagnostyczna służąca do badania bioelektrycznej czynności mózgu, rejestruje impulsy elektryczne mózgu). Są to fazy: REM i NREM.

fot. 55 Laney 69
Prawidłowo od fazy NREM rozpoczyna się sen i faza ta stanowi około 75% całkowitego czasu snu. W fazie tej nie notuje się szybkich ruchów gałek ocznych. W zapisie EEG fale są wolne. Charakteryzuje się również obniżeniem ciśnienia tętniczego oraz częstotliwości pracy serca, zmniejszoną ilością oddechów oraz obniżonym napięciem mięśni.
W fazie NREM wyróżnia się 4 stadia (od 1 do 4) o coraz większej głębokości (zwiększa się trudność zbudzenia). Fazy I i II są fazami dość płytkiego snu, natomiast fazy III i IV to sen głęboki. Działa to w następujący sposób - każda kolejna faza NREM daje sen głębszy niż w fazie poprzedniej.

Faza REM natomiast przebiega z szybkim ruchem gałek ocznych oraz szybkimi falami na zapisie eeg. Podczas jednej nocy faza ta występuje około 5-6 razy (cyklicznie po fazie NREM). Oddech, praca serca w fazie snu REM zmienia się cykliczne zgodnie z powtarzającymi się cyklami snu.

Marzenia senne

Właśnie podczas fazy REM pojawia się większość marzeń sennych - niestety zwykle ich nie pamiętamy, bo budzimy się w fazie NREM.
Marzenia senne mogą się pojawić również w stadium III fazy NREM ( większość lęków nocnych występuje właśnie w tej fazie.




Koszmary nocne pojawiają się w fazie snu REM, zazwyczaj zdarzają się przy dużym zmęczeniu, w gorączce oraz jako skutek nadużycia alkoholu.

Kosmetyczne znaczenie snu

Sen ma też znaczenie dla urody, m.in:
- podczas snu skóra regeneruje się szybciej;
- lepsze ukrwienie skóry podczas snu powoduje, że skóra najlepiej przyswaja składniki aktywne kosmetyków między północą a 5 rano;
- w czasie snu łatwiej powstają nowe komórki oraz przybywa włókien kolagenowych;
- z kosmetycznego punktu widzenia sen powinien trwać 7-8 godzin, najlepiej aby spać zawsze o stałej porze;

"Ci, którzy kochają, sami sobie kształtują sny" - Wergiliusz

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza