Opis strony

Super piękna to blog o tematyce prozdrowotnej. Opisuje bardzo dokładnie problemy z jakimi spotykają się kobiety. Doradzam jak pozbyć się cellulitu? Po co wykonywać peeling? Dowiesz się tutaj czym są i jak powstają zmarszczki. Możesz przeczytać o przyczynach powstawania i metodach usuwania rozstępów. Na blogu znajdziesz informację jak leczyć trądzik różowaty? Powinny zainteresować Cię podstawowe informację dotyczące naszej odporności. Jest też coś dla mężczyzn, niekoniecznie przyjemnego jak temat łysienia. Na koniec polecam coś miłego czyli dlaczego warto się śmiać i dlaczego uśmiech kosztuje mniej od elektryczności a daje więcej światła?

Belka Mega Flavon

Witamina C - czemu jest tak istotna dla naszego organizmu?

Witamina C


Witamina C - kwas askorbinowy - forma występowania w naturze (w owocach i warzywach) to kwas L- askorbinowy (forma lewoskrętna).
Została odkryta w latach 30-tych XX wieku. Przed dokładnym poznaniem jej budowy chemicznej i działania była nazywana środkiem przeciwgnilcowym, ponieważ zapobiegała szkorbutowi (wikingowie leczyli szkorbut przy użyciu cebuli, żeglarze natomiast zabierali ze sobą w wyprawy zapasy kiszonej kapusty i owoce cytrusowe - zwłaszcza limonkę).

Witamina ta nie jest ani toksyczna , ani immunogeniczna, nie jest szkodliwa, ani nie uczula. Jest wręcz przeciwnie - ma działanie antyhistaminowe i uszczelnia naczynia, nie podrażnia też żołądka.



Pod względem chemicznym jest słabym kwasem pH ok 4,2.
W czystej formie witamina C to białe krystaliczne ciało stałe (biały proszek) dobrze rozpuszczalne w wodzie, o kwaskowatym smaku.
Można ją zakupić w różnych formach: tabletkach, tabletkach musujących, czy np. w formie sproszkowanej krystalicznej do rozpuszczania w wodzie.
Niektóre osoby obawiają się spożywania sproszkowanej witaminy rozpuszczonej w wodzie, że np. uszkodzi im szkliwo - jest na to kilka rozwiązań, można np. pić przez słomkę lub po wypiciu roztworu wypłukać usta wodą, jeśli to kogoś nie przekonuje polecam witaminę C w formie tabletek powlekanych.
Dla osób z wrażliwym żołądkiem (wrzody, czy zespół jelita drażliwego) właściwą formą witaminy może być np. L- askorbinian wapnia, sodu, magnezu czy cynku.

Zalecana dzienna dawka dla osoby dorosłej to 60- 80 mg/dobę. 

Ja ostatnimi czasy zaczęłam stosować witaminę C w formie sproszkowanej (1 miarkę około 2g rozpuszczamy w szklance wody jeden raz dziennie -  za jakiś czas odniosę się do jej skuteczności). A teraz przejdę do tego dlaczego witamina ta jest tak ważna dla naszego organizmu.

Witamina C funkcje w organizmie

Witamina C pełni wiele istotnych funkcji w organizmie m.in:
- uczestniczy w biosyntezie kolagenu (ważne dla wyglądu skóry, ale nie tylko), przyspiesza gojenie się ran i zrastanie kości;
- uczestniczy w regeneracji witaminy E;
- współdziała w biosyntezie hormonów wytwarzanych przez korę nadnerczy;
- pomaga w przyswajaniu żelaza oraz bierze udział w wytwarzaniu krwinek czerwonych;
- bierze udział w przemianach tyrozyny;
- uczestniczy w procesach metabolicznych;
- bierze udział w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu oraz kwasów żółciowych;
- wzmacnia odporność organizmu;
- posiada właściwości bakteriostatyczne, a w stosunku do niektórych drobnoustrojów nawet bakteriobójcze;
- skraca czas infekcji (pobudza wzrost i sprawność komórek odpornościowych typu T i B);
- chroni przed zaćmą oczu i chorobą niedokrwienna serca;
- jest bardzo dobrą profilaktyką przeciwnowotworową;
- jest silnym antyoksydantem - przeciwdziała procesom utleniania przez wolne rodniki (chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników) - ma wpływ na zachowanie właściwego potencjału oksydacyjnego w komórce;

U kogo występuje zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C?


Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C występuje u następujących osób:
- osoby z gorączką;
- osoby osłabione;
- sportowcy;
- osoby ciężko pracujące fizycznie;
- osoby palące;
- kobiety w ciąży i karmiące piersią około 80-100 mg na dobę;

Czas infekcji nadchodzi i co wtedy? Sięgamy po witaminę C.
Pamiętajmy o jednym. Witaminy C nie można jej spożywać na zapas, ważne jest jej regularne dostarczanie do organizmu. Nasz organizm nie syntezuje sam witaminy C (podobnie jak świnki morskiej i niektórych gatunków nietoperzy), musimy mu jej dostarczać z zewnątrz.


Jakie mogą być objawy i skutki niedoboru witaminy C?



Objawy i skutki niedoboru witaminy C opiszę dzieląc na poszczególne układy  w organizmie. Niedobór witaminy C powoduje :

Jama ustna - zęby:
- szkorbut, rozpulchnienie dziąseł, zmiany w zębach (zgorzel);

Układ krwionośny:
- samoistne krwawienia, uszkodzenie naczyń krwionośnych, krwawe wybroczyny, osłabienie naczyń włosowatych i możliwość występowania mikrowylewów w narządach;
- niedokrwistość;

Odporność:
- zmniejszona odporność na infekcje;
- przedłużające się przeziębienia i trudności w leczeniu zakażeń;

Układ ruchu - szkielet i mięśnie:
- bóle mięśni i stawów, obrzęki kości;
- osteoporoza;
- zaburzenia w tworzeniu kolagenu, wolniejsze gojenie ran,  kruchość i łamliwość kości;

Układ hormonalny:
- nadczynność gruczołu tarczowego;

Układ pokarmowy:
- schorzenia żołądka, zapalenie błony śluzowej;

Ogólne:
- osłabienie;
- utrata apetytu;
- obniżenie wydajności fizycznej;
- podatność na depresję;

Nadmiar witaminy C - jak się objawia?


Nadmiar jej jest wydalany z moczem. Witamina C nie jest toksyczna, ale w zbyt dużych dawkach może wywoływać dolegliwości tj. nudności, biegunkę, wymioty, wysypkę.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza